söndag 25 december 2022

Vision

 Efter en julafton som var inget annat än lyckad har en juldag avnjutits med såväl bokläsning som promenad. Ett begrepp som ständigt återkom till mig under gårdagen var ”tacksamhet”. Tacksamhet för att jag har ynnesten att ha en sådan underbar familj och släkt; ynnesten att kunna sitta och verka med människor jag älskar; ynnesten att inte bli dömd, utan lyssnad på samt bli respekterad. Det är tyvärr inte alla som har den ynnesten och påminn dig om detta. Pengar… bha, det är obetydligt relativt relationer.

Även om det gäller investeringar eller livet i dess allmänhet har jag alltid utgått från min vision. Min vision om vad jag tror och bedömer mig kunna se i framtiden. Visionen har varit och fortsätter vara grundbulten i allt jag tar mig an, såväl i jobbet som i vardagen.

Beroende på sfär, såsom just jobbsfären, vardagssfären, hälsosfären et cetera finns olika visioner och ”mål”, om än att det här menas i en mer abstrakt betydelse. Ett exempel är utdelningar, där min vision är att dessa, om och när jag hamnar i den livssituationen att jag vill göra annat än 7-16:30-jobb, ska kunna bekosta min tillvaro utan att jag lider nöd (läs; ska kunna köpa de råvaror jag önskar, åka på 1–3 resor om året et cetera). Ett exakt, konkret mål såsom 240 000 kronor per år i utdelningar finns inte, utan visionen är ledande. Vad som sedan bedöms vara en trygg summa får först resoneras kring om/när tillfället uppkommer. Till dess är visionen ledande – fortsätt spara, investera och se till att investera i bolag som har stabila finanser, en stark marknadsposition, över tid stigande utdelning men där utdelningsandelen aldrig riskerar bolagets finansiella hälsa et cetera.

Läs vidare på Trade Venue och må du fortsätta ha en god jul!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar