onsdag 21 december 2022

Julen stundar; önskelista, utdelningar etc.

Med blott tre dagar kvar till julafton har en efterlängtad julledighet infunnit sig hos mig. Förvisso har jag arbetsuppgifter att utföra, men dessa har jag beslutat att ta när skolan åter startar upp i januari. Just detta – att klara av att säga ”nej, inte nu för du ska också vara ledig och ta hand om dig själv; läsa, skriva och vara med nära och kära” var länge en svår utmaning för mig. Tidigare jobbade jag på tills allt var klart och detta oavsett om det tog tre eller sju dagar av min ”ledighet”. Det finns såväl för- som nackdelar med att göra uppgifterna nu eller senare och något exakt och för alltid gällande svar på vilket som är bäst finns inte. Istället handlar det som alltid om att anpassa utifrån rådande förutsättningar och i detta fall berättar de att jag absolut kan skjuta upp arbetet till den 9/1.

Tätt sammanknutet med julen i allmänhet, men aftonen i synnerhet är önskelista och julklappar. När man passerat ”till mitten hunnen”-åldern är tiden för önskningar sedan länge borta, i alla fall beträffande hårda paket och inte mjuka sådana. Istället är det önskningar om en lugn och avslappnad jul med nära och kära som är vad jag djupt inom mig önskar och hoppas på. Får jag se och träffa min släkt samt skämma bort mor och far med några gåvor från Nordpolen gör det min dag och min juletid. Men visst… kan jag få ett börsår 2023 som fortsätter erbjuda attraktiva värderingar i bolag jag associerar till ”kvalitet” tänker jag inte ställa mig på barrikaderna med högaffel och fackla.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar dig en avkopplande lillördag och en härlig jul! GOD JUL!

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar