lördag 10 december 2022

Tredje advent och lite uppdateringar

 Tiden går lika fort som mitt kaffelager tar slut. Tur att en ny leverans kom idag och jag ser fram emot att testa en ny rostning från Solde. Snart är julen här och jag kommer ha relativt mycket arbete den första veckan/en och en halv vecka på mitt ”jullov”. Detta är något som händer flera lärare och visst kan jag vänta och ta arbetet efter lovet, men då kommer nya och fler uppgifter. Därtill är det skönt att kunna gå på lov och då vara ledig – inte gå med vetskapen om högen som väntar. Oavsett val finns såväl för- som nackdelar och här får envar (lärare) göra som hen bäst finner lämpligt.

Jag lägger mycket vikt vid bedömning, då det är en viktig del av undervisningen. Vad kan eleverna? Vad har jag misslyckats med att förmedla? Hur kan jag, via min formativa bedömning och återkoppling, hjälpa dem att utvecklas och bli än mer nyanserade i sina skildringar tillika kunskaper? Det är ett tungt jobb att bedöma, men som lärare bedömer jag det viktigt att se det som en viktig del i hela undervisningen och den komplexitet den inbegriper.

Läs vidare på Trade Venue. Jag önskar, som alltid, dig en avkopplande helg och tredje advent.

/Cristofer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar