Restaurant Brands
International (QSR) är ett restaurangföretag som äger och driver ett antal
snabbmatskedjor samt snabbmatsrestauranger. De mest kända är Burger King och
Tim Horton. Företaget arbetar även med franchisetagare. Restaurang Brands
International disponerar restauranger över hela världen och grundades 1954. Huvudkontoret är förlagt i lövstaden Toronto i Kanada.
Många bedömer att QSR är en av de största
snabbservice-restaurangoperatörerna i världen, med över 26 000 restauranger. Mer än 18 000 av dessa är Burger Kings. QSR bildades 2014 som ett
holdingbolag för Burger King och Tim Hortons. 2017 förvärvade de Popeyes
för 1,8 miljarder dollar, vilket förbättrade företagets globala
expansionsstrategi.
Företaget kontrolleras av det brasilianska värdepappersföretaget
3G Capital, som är känt för fusionen Anheuser-Busch Inbev 2008, och som också
samarbetar med Warren Buffetts Berkshire Hathaway i Kraft Heinz-fusionen. 3G
Capital äger 41 % av Restaurant Brands utestående aktier. Då jag har ett
ambivalent förhållande till 3G har jag svårt att se deras ägande som positivt,
eller negativt. Deras historik vittnar som såväl fram- som motgångar, där KHC
får bedömas vara ett av deras större snedsteg. Kanske blir det annorlunda med hamburgare och kyckling?
I överensstämmelse med 3G Capitals
modus operandi har QSR avancerat kraftigt tillika robust och har även levererat lönsam tillväxt
samtidigt som de har expanderat internationellt. Under de senaste tre åren har
intäkter och resultat från verksamheten ökat med 32,6 % respektive 87,5 %
och aktien har ökat med cirka 55 %.
Ledningen ser potentialen i att
expandera så mycket som till totalt 40 000 restauranger. Förvisso fina ord och
storslagna drömmar, men är det en hållbar strategi? Visst, Starbucks och
McDonalds bygger mer och expanderar, men i takt med nyttighetstrenderna kanske
de först måste fokusera på sitt utbud? Faktum är att företagets kärnmarknader
för servering av kaffe, bagerivaror, kyckling och hamburgare förväntas växa med
ensiffriga procentsatser fram till 2023.
Burger King och Popeyes har konsekvent
ökat sin försäljning i det lågsiffriga sortimentet, medan Tim Horton inte har
gjort det. Kaffe- och bagerikedjan har varit inkonsekvent och rapporterat
negativa siffror mer än en bara ett fåtal gånger. Emellertid verkar QSR:s justeringar i marknadsföring och servicekvalitet löna sig – totala intäkter
skiftades till positivt territorium under det senaste kvartalet, där Burger
King och Popeyes ökade försäljning var 3,6 % respektive 3 % under andra
kvartalet. Detta är en uppgradering från 1,8 % och 2,9 % under samma kvartal föregående år.
Analytiker förväntar sig att
företagets resultat ska växa med en årlig takt om 19 % under de kommande fem
åren, eftersom de fortsätter att öppna nya restauranger och upprätthålla
kostnadsdisciplin. Aktiens framtida P/E på cirka 27 bör då kanske inte se som ”dyrt” relativt detta, men när PEG-talet studeras ligger det på -1,5... Det finns, uppenbart, här väldigt många ”om” och ”men”.
Likt sina fränder, McDonalds och Starbucks,
är utdelningstrenden positiv. Sedan första utdelningen 2012 har tillväxten
varit:
12
månader
|
3 år
|
5 år
|
7 år
|
44,6 %
|
44,01 %
|
48,15 %
|
80,59 %
|
Utdelningsandelen har
växlat mellan 84 % till 48 % och under nuvarande räkenskapsår ligger den på
förstnämnda. Utdelning i förhållande till fritt kassaflöde ligger i år på 36,5
% och har som högst 40, 39 (2018) och som lägst 5,49 (2012). Dock bör det
tilläggas att vinsten per aktie – VPA- inte går i en spikrak trend. Emellertid
är den långsiktiga trenden positiv. Till en kurs om cirka 88 CAD ligger direktavkastningen på 2,8 %, vilket skall ställas till dess snitt om cirka 2 % de senaste 7 åren.
Då de expanderar i snabb och kraftig
takt är skulden därefter. Fram t.o.m. Q2 2019 har bolaget en nettoskuld
på 49,6 % och mätt i ebita ligger den på 5,1, vilket också är dess snitt sedan 5 år
tillbaka.
Källa: Börsdata |
Till ett pris om cirka 85 CAD ligger P/E
på 25,7 % och ev/ebit 14,8. Detta kan sättas i relation till dess bruttomarginal,
som är i en stigande trend på 66,8 %. Detta bör ses som positivt och
detsamma gäller även rörelsemarginalen på 35,4 % samt den stigande vinstmarginalen
på 10,7 %.
Källa: Börsdata |
Jag har suttit och jämfört QSR:s siffror med McDonalds', men även Starbucks' och sett till dessa tycker jag inte att de sticker ut som någon sorts "vinnare". Dock kanske det är ett sådant där bolag man kan/vill köpa, låta det ligga och "hoppas" på att de kommer utvecklas och gå som McDonalds (bild nedan)? Jag lägger till bolaget på min bevakningslista och ser om det tål att dammas av inom en relativt snar framtid.
Källa: Börsdata. McDonalds´ utveckling sedan 1998 |
Äger du QSR? Tror du att det är en hållbar (host host!) verksamhet att investera i? Om det jämförs med McDonald's tycks denna bransch kunna klara såväl den ena som det andra krisen? Viktigt att poängtera är det faktum att McDonalds mer är ett fastighetsbolag än en renodlad snabbmatskedja.
Tycker McDonalds eller även Starbucks är mer attraktiva alternativ. Läs boken "Behind the Arches" . Rekommenderas :)
SvaraRaderaHej Stoli7 och tack för din kommentar,
RaderaÄven jag håller SBUX för QSR, men är kluven till att de lånar mycket för dels utdelningar, dels återköp. Förvisso är det låga räntor, men...?
Hade hoppast att nämndas rapport igår skulle vara dålig, men de kom in enligt estimaten. Funderar på om jag skall svälja värderingen och bara "köpa och glömma"?
Tack för boktipset!
Önskar dig allt gott!
/Sofokles