tisdag 17 mars 2020

Ödmjukhet

Just nu luder jag med alla som drabbas av denna hemska smitta som sprider sig. Om ni kan, beställ mat från era favoritrestauranger och hjälp dem överleva; köp och konsumera av de små - hjälp dem!

Nu är det inte kring detta som dagens inlägg handlar, men jag vill verkligen lyfta fram min önskan om detta.

Dagens inlägg handlar om ödmjukhet och hela dess innehåll/text står att läsa på denna länk. Nedan är enbart ett utdrag.

Under förra veckan skrev jag en tweet där jag betonade vikten av ödmjukhet och jag ämnar i detta inlägg att redogöra lite mer utförligt vad jag menar med detta begrepp och hur jag applicerar det i tider likt dessa.
Jag har ”alltid” upplevt mig själv vara ödmjuk inför utmaningar och andra ting som har ställts i min väg, må det ha varit allt från en saknad ingrediens i ett recept som ett ras i ett innehav. Jag upplever mig vara mycket ödmjuk till hur såväl börsen i allmänhet som professionella investerare och småsparare i synnerhet agerar. Jag är ödmjuk för de lärdomar som jag kan ta av detta, men också utifrån de känslor och tankar som skapas hos och inom mig.
Vi som dagligen håller på med investeringar är mer mentalt förberedda på oförutsedda händelser och har tankar och, förhoppningsvis, nedskriva planer på hur att agera då X inträffar. Emellertid tror jag vi är få som hade räknat med en svart svan i form av ett virus som nu har blivit till en pandemi. Detta till trots vågar jag nog hävda att många av oss ändå har ett litet sorts övertag relativt den vanliga Svensson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar