tisdag 4 juni 2019

Kinnevik & ändrad utdelningspolicy

Idag, den 4 juni i nådens år 2019, nåddes marknaden av nyheten att Kinnevik dels ämnar sälja cirka 29 procent av sina andelar i Millicom, dels att de ändrar sin utdelningspolicy. Jag äger Kinnevik (och Millicom) och en av anledningarna till detta är stabila och växande utdelningar. Jag upplever mig ej vara tillräckligt kunnig att själv leta och följa upp rena tillväxtbolag. Ej heller har jag tiden för detta. Kinnevik är ett bolag som här har hjälpt mig med att knäcka två nötter med en nötknäckare. När de nu flaggar för att utdelningen kan komma, och högst toligt kommer, att bli lägre känner jag dock ingen oro, eller ett behov av att sälja av mitt innehav. Hittills har bolaget och dess ledning visat en imponerande kompetens tillika fingertoppskänsla och tills detta motbevisas, har de mitt förtroende. Sedan skall det adderas att 1-3 år med mindre utdelning relativt den som har varit, är som en piss i Mississippi, en fis i rymden, ett träd i skogen et cetera när allt kommer omkring. 

I snäva ordalag och med lite fingrar därtill tår, ackompanjerade med huvudräkning, torde en rimlig utdelning bli cirka 4 kronor per aktie. Tele2 ger cirka 1 krona/Kinnevikaktie. Sedan tillkommer cirka en Millicomaktie per 10 kinnevikaktier. Detta tillsammans med lite annat gott och blandat från deras portfölj torde ge cirka 4 kronor i utdelning.

Nedan inlägg skrev jag för cirka två år sedan, då Industrivärden gick ut med budskapet att de sänkte sin utdelning. Till skillnad från Kinnevik sänkte nämnda bolag sin i syfte att minska sin skuld. Oavsett syfte passar nedan inlägg än idag att applicera på Kinnevik.

"In the end, a spartan's true strength is the warrior next to him. So give respect and honor to him, and it will be return you..." Kung Leonidas, 480 f. kr.

Rapportsäsongen går mot sitt slut och vi har fått ta del av såväl bra som dåliga rapporter; utdelningshöjningar och utdelningssänkningar. Vad gäller det sistnämnda är det hos många i allmänhet men hos utdelningsinvesterare i synnerhet likställt med oro, ångest och bekymmer. En sänkt utdelning kan bero på många orsaker, såsom att ett bolags vinst sjunkit, att bolaget ämnar expandera eller att man ämnar investera. Det kan också handla om att bolaget vill sänka sin skuld/belåning, om det nu har en sådan. Det sistnämnda gäller bland annat Industrivärden, som, med Lundberg i spetsen, sänkte sin utdelning med drygt 20 %. Detta fick många investerare att dra öronen åt sig och av de bloggar jag ögnat igenom är det många som valt att minska därtill sälja av hela innehavet. Om detta tillvägagångssätt är det rätta att göra låter jag förbli osagt, då vi alla investerar utifrån våra egna kriterier, mål, tidshorisonter et cetera. Dock vill jag säga mitt i denna diskussion och det är att man bör se längre än bara 1 år. Ämnar man bygga en pengamaskin och ha innehavet tills "death do you apart" måste man räkna med såväl utdelningssänkningar, korrektionen, sättningar som höjningar, race och uppgångar.

"Triremen ökade farten och innan det persiska fartyget hunnit gira stötte den bronsklädda ramen in i dess sida och orsakade ett förödande kaos. Överallt trängde vatten in och de fastkedjade roddarna försökte i panik att slita sig loss från de kedjor som höll dem fast. Mitt i detta kaos regnade pilar ned över däcket och beseglade de, i upplösningstillstånd befunna, persiska krigarna. I den kaskad av blod som prydde rökluften och skriken kunde jubelrop och okvädningsord höras från de grekiska hopliterna, som kände sig segerrusiga."

År 480 f. kr. hotade det persiska riket, som leddes av den omtalade och ryktade kung Xerxes, de grekiska statsstaterna i allmänhet men Aten i synnerhet. Under sin tid på tronen hade den persiska kungen byggt upp en armé av sällan skådat slag och expanderat sitt lands gränser till en volym som först skulle överträffas av Alexander den store. Näst på tur stod de filosofi- och (sken)demokratiälskade, för att använda kung Leonidas val av begrepp, "boylovers" i Aten. 





Förvisso var Aten en stark stat men i jämförelse med Persien framstod deras armé som en David. För att klara av motståndet, som statens styrande insåg gällde alla grekiska stater, bad man om hjälp, bland annat från Sparta. Hjälpen bistods och den karismatiske Leonidas tog sina 300 spartaner (samtliga väl insmorda i kroppsolja och minimalt klädda) och traskade iväg på en utflykt till Thermopyle, där de gjorde livet surt för otaliga bestialiska persier. De inoljade kropparna och minimala kläderna till trots räckte det inte hela vägen, utan samtliga spartaners liv blev slutligen beseglade. 

Samtidigt som perserna anföll landsvägen via Thermopyle skickade de också en invasionsflotta mot Salamis, där de ämnade invadera. Ett par år tidigare, 483 f. kr., hade en ledande politiker i Aten, Themistokles, lyckats med bedriften att övertala övriga statsmän att frysa den årliga utdelningen från de väldiga attiska silvergruvorna och istället spendera dessa på att bygga upp en flotta att klara av det annalkande hotet från Persien. Med andra ord kan man påstå att Themistokles var framsynt och om han satt på insiderinformation från Oraklet i Delphi kan vi endast sia om, då mig veterligen ingen av hans motståndare lät koppla in finansinspektionen. 

Tre år gick med en rasande takt och Ferdinand blev större och... förlåt, fel inlägg. Åren gick och när 480 f. kr. infann sig hade Atenarna lyckats bygga upp en stor flotta, om än hästlängder från den persiska dito. Dock lyckades man att, med hjälp av strategi, taktik och lite fula metoder såsom att sprida falska rykten om flottans position och ändamål till Xerxes, besegra de koriander- och saffransälskade fienderna vid Salamis

Xerxes stod ordlös på sitt väldiga skepp, tagen av den syn som mötte honom när de grekiska statsstaternas skepp krossade hans väldiga flotta. Han hade inget val än att beordra reträtt och fly hela vägen hem till sitt palats, där hans konkubiner fick ägna otaliga dagar till att trösta honom. 

Grekland utnyttjade sitt nyskapade övertag och kom att bilda ett sjöfartsförbund, som gick under namnet "Attiska Sjöfartsförbundet", till vilket alla joniska städer och öar anslöts. Innan Xerxes hunnit med att färdigställa sina planer på ett nytt erövringsförsök hade den grekiska alliansen vuxit sig till en stormakt, kraftig nog att få den persiske kungen på andra tankar. Alla var lyckliga och i Aten rådde ännu en gång glädje och välstånd (t.o.m. jag, Sofokles, var med på segerfesten som korggosse), även bland de mest giriga Krösus-wannabe:s, som nu åter igen fick ta del av sin utdelning från de rika silvergruvorna... 

Många av dessa sorkar försökte i efterhand att framställa sig som att de hade varit välmeniga till den frysning av utdelning som genomförts och att de visste, att de i längden skulle bli mer än väl belönade. Dock visste de med mer än bara bark i huvudet bättre, men valde att inte öppna sina munnar; ty det fanns ingen vinning i att käbbla om vem som hade sagt si eller så. Lundberg... förlåt ännu en gång; Themistokles' framsynthet hade räddat dem!



Themistokles - en antikens Lundberg?
Undertecknads erkännande/tillägg: Även om denna berättelse slutade väl tar den ej slut där, utan likt alltid är vår historia oändlig; ständigt skrivande. Tyvärr blev Themistokles landsförvisad 470 f. kr. genom ostracism och begav sig till Susa, där han blev konsult till sin tidigare fiende - perserna(!). Slutligen föll också det attiska sjöfartsförbundet, romarna invaderade och dessa blev i sin tur besegrade av goterna, som i sin tur..ja, ni förstår nog men... hey, grekerna hade ju i alla fall en något sånär tid med välstånd, lycka och utdelningar =)


Hur regerar du på utdelningssänkning? Säljer du för att eventuellt köpa in dig inom ett år, då i förhoppningen att den på nytt kommer höjas? Minskar du ditt innehav? Låter du allt bara ligga med övertygelsen att det enbart rör sig om en liten tid i ett längre sådant perspektiv? 

6 kommentarer:

  1. Gillar Telecom4 juni 2019 kl. 10:28

    Köper på mig mer Millicom istället��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gillar Telecom och tack för din kommentar!

      Kan nog vara smart. Bolaget har verkligen lyckats med sin omställning och jag tror nog ett ett bud är nära förestående nu när Kinnevik är "out of the game".

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  2. Tack för intressant information, hade helt missat detta.

    Då kanske jag säljer av Kinnevik. Har dem mest för att kompensera min egen okunskap om IT/telecom men är utdelningen inte förutsägbar nog kan det lätt bli så att jag säljer av Kinnevik nästa gång jag vill ha likvider till något mer välbehövligt. Zalando och Tele2 är inte marknadens mest stabila företag på riktigt lång sikt heller, den förra verkar i en starkt konkurrensutsatt bransch med små marginaler, den senare har press från teknikutveckling där dataoligopol på lång sikt kan komma ta över väsentliga delar av marknaden.

    Jag godtar utdelningssänkningar om de är till för att värna stabiliteten i företaget. I Multiconsult tog man höjd för eventuella kostnader i ett i Norge stort rättsfall vilket är en engångskostnad, jag såg det snarare som ett tillfälle att öka med "Norgepremie". I Serneke hade jag inte förväntat mig utdelning före Karlatornet står färdigt 2021, därför var jag inte vare sig besviken eller speciellt förvånad att den uteblev. I Skanska och Inwido var det affärsmässigt sunda beslut som gagnar den långsiktiga verksamheten. I Kopparbergs innebar den bibehållna utdelningen att man kunde lägga större medel på att ställa om i Storbritannien. MQ är väl enda aktien där det var rätt surt, inte minst eftersom den hittills inte använt pengarna som frigjorts till något vettigare än att finansiera om sina skulder och sin bristfälliga verksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för dina mycket givande tankar!

      Det som jag tänker är att Kinnevik kan ge mig en mycket bra totalavkastning, varifrån jag kan ta eventuella vinstpengar för att a) leva för, eller b) använda för att köpa i mer utdelningsfokuserade bolag.

      I januari samt februari 2018, då det skakade till, tog jag in Bure. Inte ett utdelningsbolag av rang, men se den totalavkastning som det bolaget har genererat. Förvisso har jag bara haft det i ett år, och förvisso är just NU mycket där hängivet Vitrolife. Likväl har jag ca + 70 % i positiv avkastning.

      Oavsett hur man tänker/tycker är det viktigt att lyssna till sig själv och sin egen, unika strategi.

      Likt alltid är dina insiktsfulla inslag här givande!

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  3. Sitter på mina Kinnevik. Känner ingen oro direkt för Kinnevik bara puttrar på. Allt ifrån utdelningar till aktier har kommit utdelandes från dem titt som tätt. Har valt att se dem som att ha ett litet företagsinkubator-team i portföljen. Vi får väl se vad teamet hittar på i framtiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej min kära vän tillika slav;)

      Jag läste ditt inlägg och hade tänkt att kommentera, men blir istället detta svar. Hoppas på överseende(?)!

      Som du säger "får vi se...", likt gäller i alla bolag. Dock är jag glad att jag får ett mer offensivt innehav i min väska.

      Tråkigt sägs vara bra, och till stora delar är jag benägen att hålla med, men visst måste det vara LITE tjo och stim i väskan? ;)

      Roma Victrix!

      /Sofokles

      Radera