fredag 7 juni 2019

Jag är med förlag! Ny börspsykologibok!

Återkommande och, såväl bokstavligt som bildligt talat, "gamla" läsare vet att skriva är ett av mina favoritintressen, jämte historia, investeringar, serier och filmer med mera. Tidigare har jag författat den första delen i den planerade serien om Gaius Marius - Roms tredje grundare. Del två befinner sig fortfarande i skrivfasen och jag har, vilket smärtar mig att säga, behövt ta en liten paus från den. Detta dels då jobb och studier har tagit sin beskärda del, dels då jag hamnade i en sorts skrivkramp. Emellertid är jag ej orolig och vet att glädjen, energin, vilja et cetera för att fortsätta kommer att komma och att frågan "om" del två kommer att släppas är en icke-fråga, utan det handlar enbart om "när". Jag ber och hoppas på/om överseende med detta. Till alla er trogna läsare som skickar mail, härliga och energigivande meddelanden et cetera vill jag bara säga: "Fortsätt!" - det ger mig en sådan energi som inte ens min dagliga 3x espresso ger!


"[...]Vad är det jag då avser med min rubrik på detta inlägg? Jo, förra veckan, fredagen den 31 maj[...]"

Då Marius betyder mycket för mig, är jag mycket noga med att göra honom/serien rättvisa. Detta gäller inte bara detta projekt, utan allt som jag åtar mig. Kanske är jag skadad och låt så då vara, men om jag tar på mig något, gör jag det fullt ut. Jag vill och kommer ej att sätta min signatur på något som jag känner att jag ej kan stå för. Vad andra sedan tycker om resultatet får stå för dem, men jag kommer aldrig att hasta ut något "bara för att". Jag vet att det kommer att slå tillbaka och mer ofta än sällan brukar denna smäll vara den dubbla relativt insatsen.

Vad är det jag då avser med min rubrik på detta inlägg? Jo, förra veckan, fredagen den 31 maj, då jag även postade nedan bild på twitter, skrev jag på ett kontrakt med ett förlag och kommer den närmaste tiden att skriva färdigt en bok som handlar om psykologi på börsen. Nuvarande arbetstitel är: "Börspsykologi - varför alla lyckas, men du misslyckas" och hittills har diverse Profiler, med stor "P", inom ocenomico mundi fått läsa diverse utkast och deras utlåtanden är... ja, jag får, helt ärligt, rysningar. 
Boken riktar in sig på såväl de mer oerfarna som de erfarna och är skriven/kommer att slutföras som en bok som kan, och bör, läsas om med jämna mellanrum.

Psykologi är ett ämne som alltid har legat mig varmt om hjärtat, vilket de mycket återkommande läsarna vet om, då detta var fokus på bloggen under dess tidiga år. Mitt intresse för psykologi i allmänhet, men dess koppling till investeringar i synnerhet, har ej dalat - tvärtom! Emellertid har jag ej skrivit så mycket om det på bloggen, utan har istället gått med bokprojektet som en tanke och när väl gnistan slogs fram av flintstålet, då tog/tar elden vid snabbare än Lucky Luke hinner dra.   


"[...]Börspsykologi - varför alla lyckas, men du misslyckas[...]"

Under sommaren kommer några uppdateringar på bloggen att komma och jag kommer även söka såväl "testläsare" som fråga om vad som önskas från er läsare. 

Att beskriva lyckan att få ett kontrakt är något som jag önskar att alla skulle få uppleva, ty den är inget annat än magisk. När min andra bok släpps kommer jag nu även att verkligen kunna kalla mig för författare, då författarförbundets krav för medlemskap är: "[...] Sveriges Författarförbunds stadgar reglerar att 'Den som offentliggjort två verk av konstnärligt eller vetenskapligt värde skall anses vara berättigad till medlemskap'[...]".

Jag är extremt tacksam för alla som läser, kommenterar och följer mig såväl på twitter som här på bloggen. Jag försöker alltid att vara snabb med att svara och ge feedback, men skulle det ibland dröja en sekund extra, eller två(!), vänligen ta ej illa vid dig, ty svar kommer att komma.

Jag hoppas att Du vill fortsätta följa min resa, en som bara har börjat och skriv gärna ett mail/meddelande/kommentar om vad du önskar se i boken eller om du har några andra reflektioner.

14 kommentarer:

  1. STORT GRATTIS!!! Ska bli superspännande att läsa boken och fantastiskt att du snart har publicerat 2 böcker! Gällande att göra något fullt ut vs. att "hafsa" iväg något så delar jag din uppfattning och slutsats :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej nyfunna och högst uppskattade vän!

      Tack för din fina kommentar och kul/bra att vi är två som inte är mycket för att hafsa"!

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  2. Riktigt kul att läsa! Det här är en bok som jag definitivt kommer läsa!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa och tack för dessa värmande ord!

      Jag lovar att en signerad upplaga skall fixas! Skall bara förankra med den dryga författaren... ;)

      Önskar dig en underbar helg och all lycka med såväl fastigheter som med aktier!

      /Sofokles

      Radera
  3. Åhh, jag kan knappt bärga mig! Helst av allt hade jag naturligtvis velat ha ett signerat exemplar, jag betalar naturligvis extra för den :-) Det är inte fullpackat på bibliotekens hyllor när det gäller börspsykoligiska böcker så detta är en extra lyckad nisch du valt, passar mig perfekt! Jag hoppas och tror att boken kommer att bli en framgång.

    Mvh // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PP och tack för de många besök tillika kommentarer som du förgyller min vardag med!

      Ett signerat exemplar lovar jag att fixa och när det börjar närma sig release ser vi till att ordna detta!

      Tack för de mycket glädjande orden!

      Önskar dig all lycka och framgång!

      /Sofokles

      Radera
  4. Grattis! Ska bli kul att läsa när det är klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gustav och tack för ditt besök!

      Vad kul att du tycker så - skall bli kul att höra vad du anser om detta alster :)

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  5. Imponerande av dig Sofokles. Ser fram emot din kommande bok.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis och tack för såväl besök som kommentar!

      "Imponerande" vet jag icke något om, men att du ser fram emot alstret gör mig glad! Jag hoppas att det kan komma att hjälpa många investerare att gå från "bra" till "mycket bättre".

      Jag önskar dig en skön och härlig lördag!

      /Sofokles

      Radera
  6. JaHa! Då skall världen få se ännu en bok om börsen födas. Hoppas bloggaren hittar en personlig infallsvinkel på detta så att det blir intressant. Själv är jag mycket skeptisk till denna typ av litteratur. Jag menar handböcker i konsten att agera på börsen. Finns en sanning som heter. Bad books on investing make it sound easy. Det är inte enkelt det är fruktansvärt svårt. Dessa övningar påminner inte så lite om en ung man som skall försöka bli en Casanova och tycker det är en bra start på karriären att läsa en lärobok i gynekologi. Endagarskurser a 6000kr gör mig arg. Fast folk skall få spendera sina pengar som dem vill.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars och tack för din kommentar!

      Du kommer likt alltid med visdomsord! Min ambition är att skapa ett alster som gör att läsaren känner att de når utveckling; att de blir ett starkare jag/starkare investerare. För att lyckas med detta krävs mer än att "bara läsa en bok, eller två". Den bok som jag skriver ämnas att bli en sådan som med fördel bör läsas flera gånger under en längre tid för att påminna läsaren om hur att reflektera och sedan agera.

      "Endagarskurser a 6000kr gör mig arg" tror det är få som säger emot och de som ej gör det, är de som betalar nämnda summa...

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera
  7. Man ber att få gratulera!

    Även jag hoppas få chans att få köpa ett signerat exemplar, likt med första boken om Marius.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon och tusen tack!

      Självklart fixar vi ett signerat exemplar!

      Önskar dig allt gott!

      /Sofokles

      Radera